Rozmiar ramy
Jeśli szukając roweru przeszły Ci przez myśl takie pytania: Jaki rozmiar ramy wybrać w rowerze X? Który rozmiar ramy rowerowej będzie dla mnie najlepszy? Jak dobrze się pomierzyć przed zakupem roweru? To ten wpis jest dedykowany wszystkim osobom, które spędzają wiele godzin na pragmatycznym przeszukiwaniu internetu w celu znalezienia idealnego roweru dla siebie. No dobrze, ale jeśli już masz upatrzony swój przyszły rower i planujesz go zakupić wysyłkowo i nie wiesz, który wybrać by potem nie żałować, to ja Cię dobrze rozumiem. Zawsze możesz spytać na forach o rozmiary na jakich kto jeździ; spróbować się przymierzyć na czyimś (jeśli nie masz sklepu z daną marką w swojej okolicy) lub też dobrze się pomierzyć. I po to dzisiaj jest ten wpis.
Klasyczny przykład licznie przytaczany na forach internetowych:
„Mam 180cm wzrostu i jestem pomiędzy M a L w DSX’ie https://www.marinbikes.com/pl/bikes/family/dsx . Który z rozmiarów będzie mi bardziej pasował? Z tych cyferek na stronie producenta kompletnie nic nie rozumiem. Pomóżcie.”
Stack i reach są dobrymi wskaźnikami pozycji podczas jazdy, ale nie zawsze jest to takie proste. Zasięg jest przydatny przy porównywaniu podobnych rowerów (na przykład dwóch graveli). Wiele nowoczesnych rowerów ma dłuższy zasięg, ale krótszy mostek (parametr stem lenght). Zapewnia on większą kontrolę nad kokpitem roweru. Krótkie mostki są bardzo popularne w rowerach górskich i szutrowych (gravelach). Jest to tzw. geometria progresywna.
W ten sposób możesz kompletnie zmienić charakter prowadzenia się roweru. I jeśli oczekujesz pozycji najbardziej sportowej to pozostałą część rurki wystającą ponad mostek możesz zlecić do obcięcia w serwisie rowerowym. Samemu lepiej tego nie rób, bo może się okazać, że niezbędne będzie trochę głębsze „wbicie gwiazdki” do której wkręcona jest kapa sterów. Jednocześnie większość mostków ma również swój kąt gięcia – jest to zazwyczaj napisane na boku mostka. Dzięki „przewróceniu” mostka do góry Twoja sylwetka ciała może się jeszcze bardziej wyprostować.
Większy zasięg (reach) roweru przekłada się bezpośrednio na większy rozstaw osi, zwany również bazą kół (wheelbase). Baza kół jest parametrem liczonym pomiędzy przednią i tylną osią koła. Wiec jeśli patrzysz na ten parametr sprawdzając czy rower zmieści Ci się w małym mieszkaniu na ścianie, to dolicz sobie jeszcze „po pół koła” na każdą stronę. Wysoki parametr bazy kół to lepsza stabilność roweru podczas jazdy z dużymi prędkościami.
O wysokości kierownicy nad ziemią dowiesz się również z parametru head tube lenght. Jest to długość „główki” ramy. Im większy jest ten parametr, przy mniejszej długości (reach) tym mniej trzeba będzie się pochylić do przodu jak np. w Stinsonie. Jednak niech to Cię nie zmyli.