Dotacja na Rower Elektryczny - Program "Mój rower elektryczny"
Dotacje na rowery elektryczny – Program „Mój Rower Elektryczny”
W dniach od 4 do 18 lipca 2024 roku trwają konsultacje społeczne dotyczące projektu „Mój Rower Elektryczny”. Już teraz jednak możemy zdradzić kluczowe założenia programu, które mają szansę na utrzymanie się w finalnej wersji.
Kluczowe założenia programu:
- Budżet: Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeznaczy na dofinansowania 300 mln zł z Funduszu Modernizacyjnego, co pozwoli na zakup przynajmniej 46 667 rowerów elektrycznych oraz towarowych.
- Czas trwania: Program będzie obowiązywał od 2025 do 2029 roku w trybie ciągłym lub do wyczerpania puli środków.
- Wysokość refundacji: Dofinansowanie może wynosić do 50% kosztów zakupu, lecz nie przekroczy 5000 zł dla rowerów elektrycznych i 9000 zł dla rowerów cargo oraz wózków rowerowych.
- Kto może skorzystać?: Z dotacji mogą korzystać nie tylko osoby fizyczne, ale także jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, oznaczoną odpowiednimi kodami PKD.
NFOŚiGW wyjaśnia, że projekt programu „Mój rower elektryczny” przewiduje dotacje do zakupu nowych rowerów elektrycznych, w tym także cargo i wózków rowerowych. Program ten ma być realizowany w latach 2025-2029.
Dofinansowaniu w formie dotacji będzie podlegał zakup nowego roweru elektrycznego, nowego roweru transportowego (cargo) w rozumieniu art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602), nowego wózka rowerowego w rozumieniu 47a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602). W ramach programu kwalifikowane są pojazdy nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu.
Przez rower elektryczny będzie rozumiany nowy pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem, wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km. Definicja wskazana jest w art. 2 pkt 47 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602).
Przez rower elektryczny transportowy (cargo) będzie rozumiany nowy pojazd zbudowany lub przystosowany do przewozu towarów lub osób o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower transportowy może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h.
Przez wózek rowerowy będzie rozumiany nowy pojazd o szerokości powyżej 0,9 m przeznaczony do przewozu osób lub rzeczy poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; wózek rowerowy musi być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Definicja wskazana jest w art. 2 pkt 47a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – prawo o ruchu drogowym (Dz. U. 1997 Nr 98 poz. 602).
Wymogi techniczne:
Najważniejsze jest to, że dotacje będą wypłacane w formie refundacji po zakupie roweru. Dofinansowanie ma na celu nie tylko wsparcie zakupu rowerów, ale również promocję ekologicznych środków transportu. W związku z tym ustalono minimalne wymagania techniczne dla rowerów, które podlegają dotacji. Oto najważniejsze z nich:
1) każdy pojazd i jego wyposażenie powinny być wykonane z materiałów odpornych na zniszczenie oraz powinny spełniać wymogi Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r., poz. 2022 z późn. zm.);
2) pojazd musi być wyposażony w akumulator w technologii litowo-jonowej lub podobnej, o pojemności minimum 10Ah, umieszczony w sposób utrudniający jego wyciągnięcie osobom postronnym;
3) pojazd kwalifikuje się do dofinansowania w przypadku wyprodukowania go przez producenta pochodzącego z kraju UE;
4) uruchomienie wspomagającego napędu elektrycznego następuje automatycznie po rozpoczęciu pedałowania tzn. istnieje możliwość jazdy bez wspomagania elektrycznego. Ponadto po zaprzestaniu pedałowania silnik elektryczny przestaje wspomagać napęd i nie ma możliwości jazdy wyłącznie z użyciem silnika elektrycznego, bez pedałowania np. możliwość jazdy przy rozładowanej baterii,
5) minimalny zasięg jazdy ze wspomaganiem musi wynosić 50 km,
6) możliwość ładowania baterii przy pomocy domowego gniazdka elektrycznego,
7) zestaw elementów niezbędnych do ładowania akumulatora (np. kable, adapter, ładowarka) powinny być w komplecie z pojazdem.
Jak wybrać odpowiedni rower elektryczny?
Jeśli planujesz skorzystać z dotacji, zdecyduj się na model dedykowany do jazdy rekreacyjnej. Dobry rower elektryczny powinien być przystępny cenowo i wyposażony w komponenty, które zapewnią komfort podczas jazdy po mieście oraz okolicznych trasach.
Osoby, które chcą maksymalnie wykorzystać dotację, powinny poszukiwać modeli w przedziale cenowym około 10 000 zł – dzięki temu refundacja sięgnie 5000 zł. W tej kategorii można znaleźć e-bike’i od renomowanych marek takich Marin, którego ofertę rowerów elektrycznych znajdziecie tutaj.
Zapraszam do zapoznania się z naszą ofertą, aby znaleźć rower idealny dla siebie i w pełni wykorzystać możliwości, jakie niesie ze sobą program „Mój Rower Elektryczny”!